در خرید فرش دستبافت به چه نکاتی دقت کنیم؟ این یکی از مهمترین سوالاتی است که بسیاری از افراد در هنگام خرید فرش دستبافت برایشان ایجاد می شود. فرش دستبافت ایرانی از سرمایه های ملی کشور محسوب می شود که در داخل و خارج کشور دارای طرفداران بسیاری می باشد در واقع فرش دستبافت ایرانی سمبل هنر و خلاقیت هنرمندان ایرانی می باشد که با تلاش شبانه روزی خود و با دستان زحمت کش خود آن را می بافند و چنین اثر فاخری را برای نمایش هنر، تاریخ، ذوق و سلیقه و فرهنگ این مرز و بوم پدید می آورند.

در خرید فرش دستبافت به قیمت آن دقت کنیم

در خرید فرش دستبافت به قیمت آن دقت کنیم

قیمت فرش های دستبافت از فرش های ماشینی بالاتر و گران تر است و دلیل آن بافتن آن توسط نیروی انسانی می باشد نه ماشین و این که در بافت آن از الیاف طبیعی استفاده شده است .قیمت فرش دستبافت 6 متری از 13 میلیون آغاز میشود و تا 168 میلیون می رسد در این میان فرش های دستبافت قم بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده اند. قیمت فرش های 9 متری کاشان از 7 میلیون آغاز گردیده و تا 80 میلیون نیز رسیده است و فرش های دستبافت اصفهان در این بین، رنج قیمت 5 میلیون تا 40 میلیون را به خود اختصاص داده است در این میان فرش های دستبافت 9 متری نایین با قیمت های مناسب تری برای خریداران عرضه شده است که قیمت ها بدین شرح می باشد حداقل قیمت 4 میلیون و حداکثر قیمت 19 میلیون می باشد. فرش های دستبافت 9 متری تبریز از استقبال زیادی برخوردار است که رنج قیمت آن از 11 میلیون آغاز شده و تا 90 میلیون نیز می رسد. در این میان باز هم فرش 9 متری قم گوی سبقت را از دیگر رقیبان خود ربوده است و رنج قیمت 40 میلیون تا 95 میلیون را به خود اختصاص داده است.فرش های دستبافت 12 متری به اندازه فرش های دستبافت 6 و 9 متری قابل استفاده نمی باشد و به همین علت هم فروانی آن در بازار کم تر می باشد و شروع قیمت ها از 4 میلیون تا 60 میلیون می باشد. (نرخ های فوق مربوط به سال 1398 می باشد.)

 

در خرید فرش دستبافت به چه نکاتی دقت کنیم تا بتوانیم انتخابی خوب داشته باشیم؟

در خرید فرش دستبافت به چه نکاتی دقت کنیم تا بتوانیم انتخابی خوب داشته باشیم؟ 

در خرید فرش دستبافت به چه نکاتی دقت کنیم؟ قیمت فرش دستبافت یکی از مهمترین مولف های آن بوده که سبب می شود شما به راحتی از طریق فراهم کردن بودجه مورد نظر خود،  فرش انتخابی خود را خریداری نمایید. فرش دستبافت به علت ویژگی هایی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان قرار می گیرد. از جمله ویژگی های جالب آن این است که تداعی کننده هنر بومی ایران می باشد که هر شهر در ایران می تواند فرش دستبافت منحصر به فرد خود را داشته باشد که کاملا با هنر بومی آن شهر و ویژگی هایی همچون : شرایط اقلیمی، شرایط اقتصادی و منابع آن شهر تطبیق دارد.

خرید فرش دستبافت و عوامل تاثیرگذار در طراحی آن

خرید فرش دستبافت و عوامل تاثیرگذار در طراحی آن

فرش دستبافت ایرانی به طور کلی از نظر جنس، سبک، اندازه، بافت و نوع، دارای انواع و اقسام است. فرش دستبافت ایرانی از نظر سبک شامل سبک های : شهری، روستایی و عشایری می باشد.
فرش دستبافت ایرانی از جنس های پشمی، ابریشمی، کرکی و پنبه ای می باشد و اندازه فرش دستبافت ایرانی با توجه به نیاز خریدار تقسیم بندی می شود و بافت فرش دستبافت ایرانی ریز بافت و درشت بافت است.

 

تشخیص خرید فرش دستبافت اصل از فرش ماشینی

تشخیص خرید فرش دستبافت اصل از فرش ماشینی

فرش دستبافت اصل نسبت به نمونه های ماشینی گره های محکمی دارد و معمولاً از طرح و نقش های اصیل و بومی است. و از الیاف طبیعی در تولید آن ها استفاده میشود که معمولا الیاف فرش دستبافت ایرانی از پشم و ابریشم می باشد. فرش دستبافت ایرانی دارای اطلاعات مندرج در پشت فرش است. اطلاعاتی مانند : وزن فرش، محل بافت فرش، جنس الیاف، تعداد گره، تراکم و میزان پرز دهی فرش

 

در خرید فرش دستبافت به چه نکاتی دقت کنیم تا بتوانیم فرش خوبی را خریداری کنیم؟

در خرید فرش دستبافت به چه نکاتی دقت کنیم تا بتوانیم فرش خوبی را خریداری کنیم؟

در خرید فرش دستبافت به چه نکاتی دقت کنیم؟ این یکی از مهمترین سوالاتی بوده است که بسیاری از افراد در هنگام خرید انواع فرش ها اعم از ماشینی و دستبافت به آن توجه می کنند. بنابراین ما در این بخش قصد داریم تا شما را با تمامی ویژگی های مهم فرش دستبافت آشنا کنیم.

1-اولین خصوصیت مهم فرش دستبافت اختلاف چند میلیمتری طرح کلی فرش(نقش و نگار ) که در بالا و پایین فرش موجود است.
2- از مهم ترین خصوصیت فرش دستبافت تقارن رنگ ها است که حتما باید در نور طبیعی دیده شود و به همین دلیل است که گفته می شود که خرید خود را در روز انجام دهید و در شب از خریدن فرش دستبافت خودداری کنید.
3- از دیگر خصوصیت های ویژه فرش های دستبافت می توان به این نکته اشاره کرد که در جهت خاب فرش ، رنگ فرش تیره تر است.
4- کامل بودن و بی نقص بودن نقوش در فرش دستبافت از خصوصیت های چشمگیر یک فرش دستبافت ایرانی مرغوب است.
5- انعطاف پذیری فرش دستبافت و عدم شکسته شدن آن از دیگر خصوصیت های فرش دستبافت می باشد.
6- از خصوصیت های کارکردی فرش دستبافت این است که با هر بار شستشو رنگ و کیفیت فرش بهتر می شود.
7- از خصوصیت های بهداشتی فرش دستبافت می توان به این مسئله اشاره کرد که فرش دستبافت به علت بافته شدن توسط الیاف طبیعی برای سلامتی انسان ضرری نداشته است ولی الیافی که در فرش های ماشینی وجود دارد می تواند سبب بروز بیمارهای تنفسی از جمله آسم در انسان ها گردد.
8- از دیگر خصوصیات مهم فرش دستبافت عدم ایجاد الکتریسته ساکن است که به دلیل استفاده از الیاف طبیعی هم چون پشم، ابریشم و پنبه می باشد.

در هنگام خرید فرش دستبافت به چه نکاتی دقت کنیم؟

اصول انتخاب و خرید فرش دستبافت برای فضاهای مختلف

در هنگام خرید فرش دستبافت به چه نکاتی دقت کنیم؟ یکی از مهمترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می اید این است که چگونه می توانند فرش دستبافت با کیفیت و اصل را خریداری کنند. قبل از خرید فرش دستبافت باید اهداف خود را از خرید فرش به چند دسته تقسیم کنیم

کارکرد فرش دستبافت

قطعا فضایی که فرش دستبافت در آن پهن میشود کارکرد بسیار مهمی دارد فضایی مثل اتاق خواب به فرش دستبافت با کارکردهای خاص احتیاج دارد و سالن ناهار خوری و نشیمن نیز به خاطر کارکرد خاصش به فرش دستبافت با ویژگی متفاوت تری احتیاج دارد.
معمولا فرش دستبافت درشت بافت کارکردش مخصوص فضاهایی مثل سالن پذیرایی و نشیمن که دارای رفت و امد زیاد است می باشد.
برای فضاهایی که احتمال داده می شود که نور کافی در آن جا نباشد بهتر است از فرش دستبافت با رنگ های روشن در آن جا استفاده شود که از تاریکی فضا جلوگیری می کند.
فضاهایی مانند اتاق های خواب که با نور مستقیم خورشید در تماس می باشد، بهتر است از فرش دستبافتی استفاده کرد که در مقابل نور تغییر رنگ ندهد و الیاف آن و رنگ آن کاملا طبیعی باشد.

طرح و زیبایی فرش دستبافت

طرح فرش دستبافت تنها موردی است که کاملا با سلایق خریدار وابسته است ولی خریدار قبل از انتخاب طرح فرش باید به مشکلات ظاهری فرش دقت کند مشکلاتی همچون بدقوارگی، غلط بافتگی، عدم تقارن، شکستگی، و دورنگی.

کیفیت فرش دستبافت

تراکم و شانه بالا در فرش دستبافت نشان دهنده ی کیفیت بالای آن است در بین فرش های دستبافت با کیفیت به فرش هایی که 700 – 1000 شانه با تراکم بیش از 2000 می باشند توجه خاصی می شود. سبک بودن فرش دستبافت می تواند جزء کیفیت بالای فرش دستبافت محسوب شود.

معایب فرش دستبافت که در هنگام خرید باید به آن دقت کرد

 

معایب فرش دستبافت که در هنگام خرید باید به آن دقت کرد

وجود ایراد در نقشه ی فرش دستبافت

هنگام خرید فرش دستبافت، حتما آن را پهن کنید که در رنگ و طرح فرش دستبافت ایرادی وجود نداشته باشد تمام نقوش باید متقارن و قرینه باشند فرش دستبافت ایرانی دارای نقش های شلوغ می باشد و اگر نقوش ساده دیدید باید به اصل بودن فرش شک کنید و ایراد هایی که در فرش دستبافت موجود باشد از قیمت آن کم می کند.

رگه دار بودن فرش دستبافت

رگه دار بودن فرش دستبافت زمانی رخ می دهد که فرش دستبافت در مقابل نور، قسمتی از آن شکسته شود که همین موضوع می تواند از ارزش آن بکاهد.

هم اندازه نبودن حاشیه فرش دستبافت

حاشیه های دورتادورفرش دستبافت باید مساوی باشد و اختلاف چشمگیری در آن دیده نشود.

دو رنگ بودن فرش دستبافت

دو رنگ بودن فرش دستبافت به علت دوبار رنگ شدن آن می باشد و گاه به دلیل یکسان نبودن الیاف در فرش دستبافت می باشد.

فرش دستبافت با رنگ مصنوعی

رنگ های طبیعی در فرش دستبافت رنگ های طبیعی و درخشان ایجاد می کند که رنگ های مصنوعی در فرش های ماشینی رنگ های مات ایجاد می کند.

هنگام خرید فرش دستبافت پشت آن را حتما نگاه کنید

هنگام خرید فرش دستبافت پشت آن را حتما نگاه کنید

در هنگام خرید فرش دستبافت به چه نکاتی دقت کنیم؟ این سوال یکی از مهمترین سوالاتی است که برای افرادی که قصد دارند فرش دستبافت بخرند به وجود می آید. پشت فرش دستبافت را حتما نگاه کنید هرچه گره های آن ریز تر و متراکم تر باشد فرش از نظر کیفیت از مرغوبیت بالایی برخوردار است و اینکه گره ها باید در یک خط منظم باشند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *